KESELYn liito-oravan suojelemattomuus otti jälleen pataan Hallinto-oikeudelta. Jaakko vs Valtio: 1 - 0
Hallinto-oikeus kumosi Keski-Suomen ELY-keskuksen (KESELY) hakkuusuunnitelmat Kuusan liito-oravametsässä ja määräsi jälleen KESELYn harjoittelemaan luonnonsuojelulain noudattamista (1549/2025 22.08.2025 Dnro 2308/03.04.04.04.24/2023). Oikeuden päätöksen perusteluissa keskeinen asia oli minun KESELYssä hankkimani ja KeSLolle (Keskisen Suomen liito-oravayhdistys ry) ”vuotamani” selvitys oravan risupesien ekologisesta merkittävyydestä. Voitto luonnolle luonnonsuojelulain mukaisesti, nolo häviö jälleen luonnonsuojelusta ja luonnonsuojelulain tulkinnasta vastaavalle viranomaiselle. Ottaen laskuihin KESELYn alkuperäisen ja yhä käytössä olevan mallin liito-oravan totaalisesti tuhoavasta hakkuiden sähköpostiohjeistuksesta, tämä on jo kolmas kerta, kun ELY joutuu määrittämään uudestaan liito-oravahakkuiden laillista tapaa Kuusan vanhassa metsässä. Metsä on sama, jonka viranomaistoiminta on jo luontoelokuvaankin päätynyt (https://liiturielokuva.kuusanluonto.fi/) ja aihetta jatko-osalle olisi.
Syynä oikeuden päätökseen oli minun KESELYssä liito-orava
tutkijoilta hankkimaani, ja KeSLolle ”vuotamani”, selvitys oravan risupesien
merkityksestä liito-oravan tiukasti suojeltuina lisääntymis- ja levähdyspaikkoina
(LLP) ja oravan pesien ekologinen merkittävyys liito-oravalle. Valitettavasti
oikeus ei ottanut kantaa muihin ekologisesti merkittäviin tekijöihin, joita
KeSLo ja minä hallinto-oikeudelle perusteellisesti avattiin.
Tapauksessa on syytä hiukan avata lisää asian taustoja, sekä
pohtia oikeuden päätöksen seuraamuksia.
KESELYn hakkuiden ohjauksen laittomaksi osoittaneiden oravan
risupesien olemassaolo ja merkitys ei ollut KESELYlle yllätys. Päinvastoin, KESELYssä
ihmeteltiin ääneen, miten KeSLo ei ollut jo prosessin alussa löytänyt metsästä oravan
risupesiä, koska kuten KESELYssä hyvin tiedettiin, joka ikisessä vanhassa Kuusan
metsän kokoisessa kuusimetsässä on kymmeniä oravan risupesiä, jotka kaikkien
ohjeistuksien mukaisesti tulee ottaa hakkuiden ohjauksessa huomioon. Tästä
huolimatta niitä ei huomioitu KESELYn alkuperäisessä liito-oravan totaalisesti
tuhoavassa hakkuiden ohjauksessa mitenkään, vaan totuttuun tapaan leikittiin, että
niitä ei olisi olemassa lainkaan. ELYlle ei siis tullut yllätyksenä alkujaankaan,
että liito-oravalle tärkeät oravan risupesät tuhoutuvat, vaan niitä oltiin alussa
tuhoamassa aivan tietoisesti, ja hyvin tietäen toimen haitallisuus
liito-oravalle ja asian laillisuuspohjan todella heikot perusteet. Niinhän ne ovat
risupesät aina ennenkin ohjeistuksien ja lain sanan vastaisesti tuhottu,
Keski-Suomessakin jo sadoissa, jos ei tuhansissa hakkuiden ohjauksissa, ja
tehdään varmaankin tämän päätöksen jälkeenkin, jollei hallinto-oikeuden lisäksi
myös poliisi puutu asiaan, vaikka esitutkinnassa olevan Näätäsuon hakkuiden
osalta, jossa oravan risupesiäkään ei huomioitu kerrassaan mitenkään (https://valiaikaisenvirkamiehenmuistelmat.blogspot.com/2025/03/keski-suomen-ely-keskus-ohjasi-liito.html).
Varsin surkuhupaisa näytelmä nähtiin oikeuden edellisen
ratkaisun jälkeen, kun oikeus määräsi KESELYn arvioimaan KeSLon viimein
paikantamien lukuisten oravan risupesien myötä hakkuiden vaikutuksen
liito-oravalle uudelleen. KESELYn luontoyksikön päällikkö kävi läpi havaitut oravan
risupesät yksi kerrallaan, ja kuin irvokkaassa kauneuskilpailussa konsanaan,
keksi perustelut kullekin risupesälle siitä, miksi ne eivät ole liito-oravalle
soveltuvia. Tämän näytelmän jälkeen tilasin tutkijoilta selvityksen, joka
osoitti jo paljolti tiedossa olevat asiat, että joka ikinen niistä oravan pesistä
oli liito-oravalle soveltuva, ja LLP:na todennäköisesti toimiva ja tärkeä,
jotka KESELYn päällikkö yksitoisensa jälkeen totesi ekologisesti virheellisin
tiedoin merkityksettömiksi. ”Vuosin” tämän selvityksen KESELYstä KeSLolle,
vaikka tiesin ilmapiirin KESELYn kahvihuoneessa siitä kiristyvän lisää.
Pitäähän viranomaisten toiminnan olla puolueetonta, ja perustua parhaaseen
tietoon, arkijärjen sekä Hallintolain 31 §:nkin mukaisesti. Lisäksi silkan
rehellisyyden lisäksi ELY:n tulisi vaalia luontoa, ei avohakkuita. Tiesin
KeSLon kautta raportin jatkavan Hallinto-oikeuteen.
Mainittakoon, että KESELYN päällikkö tosin totesi kuitenkin yhden
paristakymmenestä oravan pesän olevan niin iso ja pyöreä, että se voisi
liito-oravalle kelvata. Tämä siitä huolimatta, että juuri pyöreissä oravan
pesissä on usein itse oravan poikaset, kuten pikkupoikana totesin useille oravan
pesille kiivetessäni. Siten se ainoa liito-oravalle kelpaavaksi väitetty
risupesä, todennäköisesti juuri ei kelvannut sillä hetkellä. Loput KESELYn oikeudelle
esitetyt perustelut tämän pyöreän risupesän liito-oravalle kelpaamattomuudesta
olivat, niin absurdia kuin se onkin, metsän kuusikkoisuus ja papanoiden puute
pesän lähellä, vaikka tuo pullea risupesä sijoittui todettujen LLP:jen keskelle.
Sanomatta on selvää vähänkin liito-oravan ekologiaa tuntevalle, että perustelut
ovat naurettavia, ja kaikkea muuta kuin Hallintolain 31 ja 45 §:n mukaisia. Ne
perustelut täyttivät tarkoituksellisesti vain sitä päämäärää, mikä tuolla oikeuden
määräämällä risupesien uudelleen arvioinnilla KESELYlle oli: jos mitenkään
mahdollista, aikaisempaa rajausta ei muuteta. Tämän edestä oltiin valmiita
puhumaan päätöksen teossa ja oikeudellekin ihan mitä sattuu.
Oikeuden päätöksellä tulisi olla selkeitä seuraamuksia
KESELYn, ja muidenkin samoin toimivien ELYjen toimintatapoihin. Päätös
osoittaa, että liito-oravalle tulisi säästää huomattavissa määrin oravan
risupesiä, myös tilanteessa, jossa LLP-rajauksina on jo suojattu huomattavasti
tavanomaista enemmän metsää (n. 2,5 ha) ja jossa tapauskohtaisuus huomioiden ympäristön
metsät ovat huomattavasti tavallista soveltuvampia liito-oravalle. Tämä päätös
antaa myös osviittaa siitä, kuinka paljon metsää liito-oravalle tulisi säästää,
koska risupesien määrä on melko suorassa suhteessa säästettävän metsän
pinta-alaan. Tutkitusti, jotta liito-oravan LLP:n ekologinen toiminnallisuus ei
lain vastaisesti heikkene, tulisi liito-oravalle hyvin soveltuvaa metsää olla hakkuiden
jälkeen pystyssä vähintään 4 ha, kuten Liito-orava LIFE:nkin metsänhoidon opas tutkimuksia
yhteen vetäen kertoo: “Mikäli liito-oravalle sopivan elinympäristön
koko pienenee metsän rakenteesta riippuen alle 4–6 hehtaariin, todennäköisesti
myös sen sisälle jäävät muuten soveltuvat lisääntymis- ja levähdyspaikat jäävät
tyhjiksi.”
Oikeuden päätös tulisi saattaa tiedoksi myös heille, joilla
vastuu liito-oravan huomioinnista valtaosassa tapauksista on, eli
maanomistajille ja hakkuuoikeuden haltijoille. Sekä maanomistajia ohjeistaville
metsänhoitoyhdistyksille.
Oikeuden päätös Kuusan metsän riittämättömästä rajauksesta
on radikaali osoitus myös siitä, kuinka KESELYn yleinen tapa huomioida
liito-orava noin 10 kertaa pienemmillä LLP-rajauksilla, heikommilla
kulkuyhteyksillä, olemattomilla ravintoalueiden säästämisillä, myös tilanteissa,
joissa ympäristön metsät ovat liito-oravalle täysin soveltumattomia kuten
Näätäsuon hakkuissa, ja KESELYn tapa olla suojaamatta oravan risupesiä yleensä
lainkaan tai hyvin vähäisesti, on ilmiselvän laitonta. Tämä oikeuden päätös ja
sen looginen seuraamus siitä, että KESELYn yleinen liito-oravan huomioinnin
linja ei ole laillinen, tulee myös poliisin ottaa huomioon mm. Näätäsuon
hakkuiden esitutkinnassa, jossa syytettynä on asiasta vastuulliset KESELYn
luontoyksikön päällikkö ja hakkuiden ohjauksesta vastaava virkamies. Näätäsuon
tapaus on siis huomattavasti tavanomaista luonnonsuojelurikosta vakavampi ja
merkittävämpi, koska asialla on luonnonsuojelusta vastaavat virkamiehet, jotka
antoivat esimerkin maanomistajille ja hakkuuoikeuden haltijoille, että
liito-oravasta ei tarvitse koko Keski-Suomessa välittää hakkuissa käytännössä
lainkaan. Siksi poliisille jo valmiiksi täysin auki perattu Näätäsuon tapaus
tulisi pikaisesti tutkia.
Luontoyksikon päällikkö sanoi minulle kerran KESELYssä vääntäessämme
liito-oravametsien hakkuiden ohjaamisesta, että Kuusan metsän tavallista paljon
laajemmasta liito-oravarajauksesta ei oteta mallia muualle Keski-Suomeen, koska
Kuusa on erikoistapaus. Tämä hallintolain silmin täysin laiton päällikön
tulokulma asiaan avaa kysymystä sille, aikooko KESELY ottaa hallinto-oikeuden
päätöksen huomioon tulevissakaan hakkuiden ohjauksissaan, kun liito-oravalle
tulisikin nyt säästää metsää vähintään 10 kertaisesti enemmän kuin mitä
KESELYssä tapana on ollut? Kysynkin, aiotteko KESELY jatkossa rajata liito-oravalle
vähintään yhtä paljon (koska tapauskohtaisuus) metsää kuin Kuusassa, ja huomioida
liito-oravat jatkossa paremmin ja laillisemmin, oikeuden viitoittamalla tiellä
myös muissa liito-orava hakkuissa ympäri Keski-Suomen? Aiotteko tiedottaa tästä
myös metsänhoitoyhdistyksiä, hakkuuoikeuden haltijoita ja maanomistajia myös liito-oravametsien
metsänkäyttöilmoitusten sähköposti ohjeistuksissanne? Toki hallinto-oikeuden
päätös ei linjaa yhtä voimakkaasti kuin korkein hallinto-oikeus, ja ettehän te KHO:nkaan
päätöksiä ole tähänkään asti kunnioittaneet, kuten jo Näätäsuon osalta perkasin
auki, mutta onhan tämä hallinto-oikeuden päätös kuitenkin tuore tapaus.
Hiukan vielä mietteitä tulevaan neljänteen KESELYn harjoittelukertaan
liito-oravan luonnonsuojelulain mukaisesta huomioinnista Kuusan metsässä,
mikäli hakkuita aiotaan vielä Kuusassa jatkaa. Oikeus määräsi teidät rajaamaan
metsä uudelleen risupesien ekologisen merkityksen takia. Ekologian pitäisikin
lain ohjeistuksien mukaan olla selvästi määräävin tekijä LLP-rajauksilla. Jottette
joudu vielä viidettäkin kertaa harjoittelemaan Kuusassa, niin olisi hyvä ottaa ekologinen
tutkimustieto käyttöön lainkin kirjaimien ja ohjeistuksien mukaisesti myös liito-oravan
tarvitseman metsäisenä säilytettävän pinta-alan osalta. Lisäksi ekologinen
tutkimus on hyvin tuonut esiin sen, kuinka pirstaloitunut metsärakenne on
haitallinen myös liito-oravalle, joten nykyinen LLP-rajaustapa jättäen
avohakkuut LLLP-rajausten väliin ja ympärille, on liito-oravalle tiedetysti
tuhoisaa, ja siten laitonta, kuten edellisessä kirjoituksessani asiaa avasin,
ja kuten KeSLokin on tästäkin ekologisesta laajasti tutkitusta faktasta
tiedottanut.
Muistuu mieleen KESELYssä ensimmäinen palaverimme Kuusan
metsästä KeSLon vireillepanon jälkeen. Ehdotin että nostetaan KESELYssä käsi
pystyyn virheen merkiksi, ja käydään rajaamassa metsä tutkitun tiedon
mukaisesti uudelleen siten, ettei liito-oravan LLP:t tutkimustiedon mukaisesti
heikkene. Tämä ei KESELYlle käynyt, ja nyt oikeus on pakottanut KESELYn alussa
ehdottamaani toimeen jo toistamiseen. Kuten jo ensimmäisessä palaverissa esitin,
ja kuten monessa paikkaa on kirjoitettu, tapauksissa, joissa metsässä on useita
liito-oravan LLP:ja –kuten käytännössä jokaisessa hakattavassa liito-oravan
ydinmetsässä on– ainoa todennäköisesti
laillinen tapa yhdistää hakkuut ja liito-orava on säästää useita LLP:ja risupesineen
koskemattomina, ja sallia loppumetsässä vain liito-orava tarkasti huomioivat
harvennushakkuut, ja korvata taloudelliset menetyksen lain mukaisesti
maanomistajalle. Pirstalainen avohakkuiden ympäröimä LLP-saaristo ei tutkitusti
säästä liito-oravan LLP:ja heikentymättöminä. Ja älkää väittäkö, että tämä
olisi ohjeistuksen vastaista ja että ELYltä puuttuisi moiseen valtuudet, kun se
ei pidä paikkaansa. Näin neuvoo myös Tapion Neuvontamateriaali, sekä myös
luonnonsuojelulain vanhimmat esityötkin. Muistakaa myös EU:n tuomioistuimen
kanta, joka on direktiivejä ja KESELYäkin ainoa sitovasti tulkitseva taho (EUTI,
C-357/20): “lisääntymispaikan käsite on ymmärrettävä siten, että sillä
tarkoitetaan kaikkia sellaisia alueita, jotka ovat tarpeellisia, jotta
asianomainen eläinlaji voi lisääntyä menestyksekkäästi, mukaan lukien
lisääntymispaikan ympäristö”.
Luontoyksikön päällikkö sanoi minulle KESELYssä kahdesti,
että minun tulisi valita taisteluni, ja että liito-oravahakkuut ei ole se
taistelu, joka kannattaa käydä. Asia on juuri päinvastoin. Tämä on taistelu,
jossa punnitaan, saako Suomessa luonnonsuojelulaista vastaavat viranomaiset mitätöidä
täysin luonnonsuojelulain silloin kun se velvoittaa kieltämään avohakkuita.
Tämä on siis taistelu siitä, onko laiton viranomaisten tapa suojella avohakkuita
Suomessa vahvempi kuin luonnonsuojelulaki. Tämä on taistelu, jossa punnitaan, joutuvatko
edes Suomessa virkamiehet koskaan vastuuseen lain ja ohjeistuksiensa
vastaisista toimistaan, mikä konkretisoituu siihen, vesittääkö poliisi tutkimattomuudellaan
koko luonnonsuojelulain, jopa niin merkityksellisissä tapauksissa, joissa lain
rikkojana on itse lain vahtija. Tämä on siis taistelua siitä, onko Suomessa
viranomaisvastuuta olemassakaan. Tämä on taistelu myös siitä, onko
KHO-ratkaisuillakaan mitään merkitystä Suomen luonnonsuojeluin viranomaissoveltamisessa.
Tämä on siis taistelu, joka on mielenkiintoista, motivoivaa, luonnonsuojelullisesti
ja Suomen viranomaistoiminnan oikeudellisuuden kannalta merkityksellistä ja siksi
tätä taistelua on tärkeä ja mukava käydä.
Lähetän tekstini blogini lisäksi tiedoksi Suomen ELY-keskuksille,
että ottaisivat oravan risupesät tulevissa LLP-rajauksissa paremmin huomioon,
myös hakkuiden sähköpostiohjeistuksissaan. Ja muistutuksena, koska vaikeasti
havaittavia oravan risupesiä tiedetään olevan jokaisessa vanhassa
kuusivaltaisessa sekametsässä usein useita kymmeniä, ei maanomistajan ja hakkuuoikeuden
100 % varma ilmoitus oravan risupesien ja papanoiden olemattomuudesta voi pitää
paikkaansa, ja sen varjolla hakkuiden salliminen on tietoinen liito-oravan laiton
tuhoaminen, ja avohakkuiden suojelu. Lähetän tämän tekstin tiedoksi myös
poliisille huomioon otettavaksi kesken olevissa liito-oravametsien hakkuiden
esitutkinnoissa.
Kuvalla huomio! Puuttukaa luonnonsuojelulain vastaisiin toimiin, ja parantakaa huonoja lakeja. Käykää allekirjoittamassa kansalaisaloite Suomen vesistöjen
suojelemiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720?fbclid=IwY2xjawMjnPdleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFRNUVpeWtRczF6aUlRZnRpAR6xQNkNHrBG0XAbXE0wMz3ha2IiVTt8J62a6okZ3me7e0sBQYmH0agaRdaNaw_aem_SUrEOAIsFILElphNl8qTtw
Kommentit
Lähetä kommentti