Poliisikuulusteluun todistajana ELYn hävittämistä liito-oravan pesäpaikoista Näätämäessä
Ilokseni sain kutsun poliisin kuulustetavaksi todistajana Näätämäen liito-oravametsän hakkuista (https://valiaikaisenvirkamiehenmuistelmat.blogspot.com/2025/03/keski-suomen-ely-keskus-ohjasi-liito.html), joissa Keski-Suomen ELY-keskuksen (ELY) virkamies ja luonnonsuojelulain päällikkö ovat syytettyinä luonnonsuojelurikoksista, ja mitä ilmeisemmin kuulusteltavina epäiltyinä liito-oravan lain tiukasti suojaamien lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittämisestä.
Prosessin edettyä tähän pisteeseen voi tilannetta pitää jo
selvänä osavoittona (Jaakko vs valtio: 2 - 0). Tilanne toimii esimerkkinä
virkamiehille koko Suomessa siitä, mihin asiat voivat edetä, jos liito-oravan
pesämetsien suojelua hoidetaan yhä vanhentuneen ohjeistuksen mukaisesti, kuten
ilmeisesti edelleen usein tehdään, vaikka sen tiedetään hävittävän liito-orava
ja sen lisääntymiseen tarvitsemat elinympäristöt.
Seuraavassa kertaan hiukan läpi mistä poliisin
kuulusteluissa on kyse ja miten tähän tilanteeseen on päädytty.
Luonnonsuojelurikos, vai törkeä luonnonsuojelurikos?
Luonnonsuojelurikoksesta
Sekä ELYn suunnittelema hakkuiden ohjaus Näätämäessä, että
merkittävästi ohjausta tuhoisammin suoritetun hakkuun lailliseksi väittäminen,
ovat luonnonsuojelurikoksen pykälät täyttäviä:
Rikoslaissa (luonnonsuojelurikoksesta 48 luvun 5 ja 5 a
§:ssä. Alla lyhennetty versio) tapausta koskee ainakin seuraavat kohdat:
i)
Luonnonsuojelurikos: Joka tahallaan tai
törkeästä huolimattomuudesta oikeudettomasti hävittää tai turmelee
luonnonsuojelulaissa suojeltavaksi säädetyn luonnonalueen tai eläimen,
on tuomittava luonnonsuojelurikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi
vuodeksi. Luonnonsuojelurikoksena ei kuitenkaan pidetä tekoa, jonka merkitys
luonnonsuojelun kannalta on vähäinen.
1) ELYn suunnittelema hakkuiden ohjaus sekä hakkuiden laillisuuden tarkastus, ovat
luonnollisesti jo osana ammattitoimintaa harkittua ja suunniteltuja, tahallaan
(boldaukset vastaavat lain sanamuotoja) tehtyjä.
2) Teon seuraamukset ovat olleet virkamiehille erittäin hyvin tiedossa. Siis
se, että luonnonsuojelulailla tiukasti suojellun lajin lisääntymis- ja
levähdyspaikoista (LLP) suurin osa hävitettiin täysin, ja säästetyt
LLP:t (LLP 1 ja 2, kuva 1) heikennettiin täysin käyttökelvottomiksi lajin
lisääntymiseen.
3) Teon merkitys on luonnonsuojelun, tai sen romahduttamisen, kannalta
erittäin suuri, kuten lausunnossani jo asiaa pohdin auki. Hakkuiden ohjaus
ja etenkin hakkuiden laillisuuden tarkastus ei vain tuhonnut kyseisen metsikön
liito-oravan pesäpaikat seuraavaksi noin 60-vuodeksi, vaan osoitti koko
Keski-Suomen alueella hakkuutoimijoille esimerkin siitä, miten totaalisesti
liito-oravametsiä saa seuraamuksitta hakata. Sallittua mm. oli, ja siten nyt
ELYn Näätämäen esimerkillä on, hakata mm. tiedetyt vanhat pesäpaikat, jotka
virkamies löysi ja ohjeisti suojaamaan, olla kartoittamatta tiedetysti metsässä
olevia pesäpaikkoja (risupesiä ja kolopuita) ja hakata ne sekä hakata
ruokailualueet ja kulkuyhteydet täysin.
3) Jos onnistutaan uskomaan, että ELY ei muka tiennyt metsän olevan liito-oravan
ydinreviiri, sisältäen useita LLP:ja, niin silloinkin kyseessä on tuomittavasti
törkeä huolimattomuus. Mutta pelkästä huolimattomuudesta tässä ei ollut
kyse millään ilveellä. Ammattitaitoiset, ja hyvin minunkin toimestani informoidut
virkamiehet tiesivät, että hakkuissa tuhottiin, kuten niin monesti ennenkin,
liito-oravan useat lisääntymis- ja levähdyspaikat. LLP:ja on vain tähän asti usein
tietoisesti jätetty avohakkuisiin Näätämäen metsän tapaan.
Kuva 1. Laji.fi-sivuston liito-oravahavainnot (siniset
ympyrät) Näätäsuon hakkuulta. Kuvassa näkyy punaisin numeroin 10 todettua
liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkaa (LLP, käyttäen määrittelynä
KESELYlla käytössä olevaa tapaa tulkita papanoitu kolopuu/risupesä LLP:ksi).
LLP:ista ainakin seitsemän (1, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8) oli KESELYn tiedossa ennen
ELYn ohjaamien hakkuiden suorittamista. Ekologisen tutkimuksen valossa kaikki
LLP:t tuhoutuivat tai heikkenivät rajusti. Kaikkien laintulkinnassa huomioitavien
tekijöiden mukaan hakkuut ohjattiin ja toteutettiin luonnonsuojelulain
vastaisesti. Lausunnossani viittaan LLP:hin kuvan numeroinnin mukaisesti.
Törkeästä luonnonsuojelurikoksesta
Tapauksessa on nähdäkseni hyvinkin aineksia pohtia myös rikoslain
törkeän luonnonsuojelurikoksen täyttymistä.
Pykälän mukaan:
ii)
Jos luonnonsuojelurikoksessa rikoksella
aiheutetaan vakavaa vaaraa tai vahinkoa eliölajin säilymiselle ottaen
huomioon rikoksen kohteena olevan eliölajin erityinen
harvinaisuus tai uhanalaisuus taikka eliölajille, luonnonalueelle aiheutetun
vaaran tai vahingon pitkäaikaisuus tai laaja ulottuvuus, rikos tehdään erityisen
suunnitelmallisesti ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä,
rikoksentekijä on tuomittava törkeästä luonnonsuojelurikoksesta vankeuteen
vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Luonnonsuojelulain pykälät liito-oravan suojelemiseksi
tähtäävät luontodirektiivin määräämänä konkreettisen ja toimivan
suojelujärjestelmän toteuttamiseen. Kuvassa 2 on ELYn tekemä havainnollistaminen
siitä, miten paperilla toimiva suojelujärjestelmä on konkreettisesti romahduttamassa
liito-oravakannan.
Kuva 2. Metsätalousvaltaisilta alueilta liito-orava on
katoamassa sukupuuttoon lähivuosina.
(http://elykeskisuomi.blogspot.com/2019/03/liito-orava-on-yhta-yleinen-kuin-hirvi.html).
Kymmenen viime vuoden aikana kanta on yhä romahtanut 30 % (https://www.metsa.fi/wp-content/uploads/2024/11/liito-oravaseminaari_hurme-liito-oravan-tilanne-suomessa.pdf).
1) Liito-oravakannan romahtamista, vakavaa vaaraa
liito-oravan säilymiselle, koitettiin estää liito-oravan
huomioonottamisohjeistuksen muutoksella (mm. Tapion neuvontamateriaali (2016) ja
Direktiiviopas (2017)), mutta ELYssä Näätäsuon esimerkin mukaan näitä
ministeriöiden ohjeistuksia ei tietoisesti ole otettu käyttöön. Sen sijaan usein
on pysytty vanhassa ohjeistuksessa, joka tutkitusti tuhoaa liito-oravan
lisääntymispaikat, ja jonka lopputulos lajille näkyy kuvassa 2. Koska ELY
toimii laillisuusvahtina, ja antaa Näätäsuon esimerkillä käytännössä vapaat
kädet hakkuutoimijoille avohakata liito-oravan pesämetsät laaja-alaisesti ja
tuhota lisääntymisympäristö pitkäaikaisesti, noin 60-vuodeksi, on
kyseessä vakavan vaaran aiheuttaminen liito-oravan säilymiselle eliölajina
Keski-Suomessa. Keski-Suomessa ELYn ohjaamilla ja sallimilla hakkuutavoilla
liito-orava kannan kehitys jatkuu kuvan 2 osoittamalla suunnalla, vaarantaen
koko lajin säilymisen.
2) Näätämäen hakkuut tosin ohjattiin suunnitelmallisesti vielä
tuhoisammin, kuin vanhan ohjeistuksen hakkuut keskimäärin tehtiin, kuten
lausunnossani toin ilmi.
3) Sanomatta on myös selvää, kun erityisesti suojellun lajin, liito-oravan,
tuhoaminen ohjeistetaan ELYn taholta kaikkien lain ohjaavampien pykälien,
ohjeistuksien ja KHO-päätösten vastaisesti (lausunnossani auki perusteltuna), teko
on törkeä. Myös Tapion liito-oravan huomioimisen neuvontamateriaali
ohjeistaa ja mahdollistaa -vaikkei se viranomaisohjeistus olekaan- virkamiehille
Näätämäen kaltaisissa tilanteissa avohakkuiden sijaan siirtymisen liito-oravan
säästäviin harvennuksiin.
Törkeyttä lisää vielä useamman pykälän se, miten ELY toimi hakkuiden
laillisuuden tarkastuksellaan, missä, niin karua kun se on sanoakin, suojeltiin
luonnonsuojelurikosta luonnon ja lakivelvoitteiden kustannuksella.
Tutkimukset osoittavat, että Näätämäen hakkuissa tuhottiin koko
liito-oravan ydinmetsä pesäpaikkoineen
Kävin lausunnossani läpi ELYn päällikön kantaa liito-oravapopulaation
tuhoavaan linjaansa 7 erillisellä kohdalla. Näistä heikoista perusteita
suurinta osaa ei kuitenkaan ELYn omankaan juristin mukaan saa oikeudessa ääneen
sanoa, ja loput ovat LLP-rajauspäätösten ohjaavuuden osalta kyseenalaisia tai
hyvin heikkoja. Unohdin listastani kuitenkin yhden, joka hyvin mahdollisesti
poliisille esitetään. Sen, että ei olisi tutkitusti varmaa, että Näätämäen
hakkuilla liito-oravan LLP:t heikkenisivät laittoman paljon. Se ei
yksinkertaisesti pidä tippaakaan paikkaansa, kuten yhden viidestä tutkimuksesta
kävin lausunnossani läpi. Kävin ELYssä yhteisesti kaikki tutkimukset läpi, ja
ne ovat poikkeavan yhteneviä, laajoja ja hyvin tasokkaita. Jokaisen tutkimuksen
mukaan on täysin selvä, että Näätämäen hakkuissa tuhottiin koko liito-oravan
ydinmetsä pesäpaikkoineen täysin ja virkamiehet tiesivät tämän.
Ekologia, eli LLP:n ekologinen heikentymättömyys, on laillisuuden tulkinnan
tärkein tekijä
Ekologia, eli LLP:n ekologinen heikentymättömyys, on
laillisuuden tulkinnan tärkein tekijä. LLP:t tulee olla pikemminkin laajoja
kuin suppeita, KHO-päätösten mukaan LLP:jen pinta-alassa pitää miettiä
hehtaareja, ei aareja. Tässä rikosilmoituksen lausunnosta laillisuustulkintaan
vaikuttavista tekijöistä katkelma:
”Laillisuuden arvioinnissa
oleellisimmat, sitovimmat tekijät – selvästi ohi KESELYn käyttämän Tapion
neuvontamateriaalin – ovat Neuvoston direktiivi 92/43/ET ja Luonnonsuojelulaki
(9/2023), joiden sanoma on selvä: tiukasti suojellun lajin “lisääntymis- tai
levähdyspaikkoja ei saa hävittää eikä heikentää”, EU-tuomioistuimen (EUTI,
ainoa direktiivejä sitovasti tulkitseva taho), korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisut (KHO) ja EU-komission luontodirektiivin soveltamisohje (2021). Näiden
lain tulkinnan voimakkaimpien ja sitovimpien ohjeiden kaikkien yhtenevä sanoma
on, että liito-oravan LLP:n heikentymättömyyden tulkinnassa, LLP-rajauksien
käytännön työssä, keskeisin ja selkeästi tärkein huomioon otettava tekijä on
liito-oravan LLP:n ekologisen toiminnallisuuden heikentymättömyys. Tämän
toteaa myös KESELY itse liito-oravan suojelun periaatteissaan:
“ELY-keskuksen tekemät
ratkaisut, neuvonta ja ohjaus liittyvät lisääntymis- ja levähdyspaikan
ekologisen toiminnallisuuden turvaamiseen.
[…] LLP:n pinta-alan suhteen
Direktiiviopas tulkitsee KHO:n ratkaisua [2014:13]:
“lisääntymis- ja
levähdyspaikkojen rajausten tulisi olla pienialaisia, mutta toisaalta riittävän
laajoja säilyttämään lisääntymis- tai levähdyspaikat heikentymättöminä [...]
alueen on oltava pikemminkin laaja kuin liian suppea”
Direktiiviopas kertoo
hallinto-oikeuden kiteyttäneen KHO-ratkaisuiden ja lajin biologian
viitoittavan, että LLP-rajaus tulisi olla “vähintäänkin useamman
hehtaarin kokoinen yhtenäinen metsäalue, kun otetaan huomioon sekä liito-oravaa
koskevat tutkimukset että korkeimman hallinto-oikeuden viimeaikainen
ratkaisukäytäntö”
Tämä hallinto-oikeuden tulkinta
KHO-ratkaisuista ja laista on käytännössä yhtenevä EU:n tuomioistuimen, joka on
direktiivejä ainoa sitovasti tulkitseva taho, lausuman kanssa (EUTI,
C-357/20):
“lisääntymispaikan käsite on
ymmärrettävä siten, että sillä tarkoitetaan kaikkia sellaisia alueita, jotka
ovat tarpeellisia, jotta asianomainen eläinlaji voi lisääntyä
menestyksekkäästi, mukaan lukien lisääntymispaikan ympäristö””
Muistutuksena, että Hallinto-oikeuden tuore ratkaisu osoitti
ELYn hakkuiden ohjauksen olleen Kuusan metsässä Laukaassa laiton jo pelkästään
siksi, ettei oravan risupesiä oltu huomioitu tarpeeksi.
Listaus ekologisista tekijöistä, jotka tekevät Näätämäen hakkuista
laittomia
Käyn vielä asian havainnollistamiseksi ulkomuististani
vaillinaisena listauksena läpi seikkoja, jotka erillisinäkin tekevät hakkuut
laittomiksi, ja jotka poliisin tulisi esitutkinnassaan huomioida.
Alkuperäisessä lausunnossa kävin samoja kohtia läpi, siteeraten kaikki
laillisuuspohjat ja ohjeistukset sellaisenaan täysin auki. Lausunnossani on
siis kaikki ne työkalut valmiiksi poliisille avattuina, joita ELYnkin tulisi
käyttää laillisuuden arviointiin, ja joiden avulla poliisi pystyy halutessaan
toimimaan esitutkinnassa pätevästi.
ELYn hakkuiden ohjeistus oli lainvastainen kaikkien ohjeistuksen osatekijöiden
kautta
1.1 Pinta-alan
totaalinen riittämättömyys tuhosi liito-oravan täysin
1.1.1 Pienellä LLP:n
pinta-alalla liito-orava tuhottiin tiedostetusti. Ekologiset
pinta-alavaatimukset tiedetty, ja tuumattu tutkimuksien kautta ELYssä juuri
ennen hakkuiden ohjausta. Näätämäen hakkuita käsiteltiin ennen hakkuita myös päällikön
kera.
1.1.2 Näätämäen LLP- rajauksen
pienuus on KHO-päätösten vastaista, lain sanan vastainen, ministeriöiden
kaikkien ohjeistuksien vastainen (LLP-rajauksen pitäisi turvata LLP:n
ekologinen toiminnallisuus).
1.1.3 Selittelynä mm. käytetyimmän
”Pienialaisuusargumentinkin” vastainen, jonka mukaan LLP-suojeluun ei ole
tarkoitettu koko liito-oravan elinpiiri- kuten lausunnossani perkasin asiaa
auki.
1.2 Tapauskohtainen
harkinta
1.2.1
Tapauskohtaisella harkinnalla pystytään
selittämään minkälaisia tilanteita miten päin tahansa. Näätämäen tapauksessa
ympärysmetsien heikon laadun takia on täysin selvä, että tapauskohtaisella
harkinnalla olisi tullut suojata liito-oravalle tavanomaista enemmän metsää.
Nyt tehtiin juuri toisinpäin.
1.3 Liito-oravan
pesäpaikat (LLP); lisääntymis- ja levähdyspaikat tuhottiin tiedostetusti
1.3.1
Mm. pinta-alan riittämättömyys LLP- rajauksella
väistämättä tuhosi useat LLP:t, sekä säästetyn.
1.3.2
LLP 2, erittäin näkyvästi papanoitu kolohaapa,
jätettiin avohakkuun laitaan. mm KHO päätösten ja kaikkien ohjeistuksien
vastaisesti. Törkeänä huolimattomuutenakin laitonta.
1.3.3
LLP:t 3, 4 ja 5 jätettiin mitä ilmeisemmin
tahallaan avohakkuuseen. Virkamies kirjoitti näistä muistioonsa ennen hakkuita,
mutta ei ohjeistanut suojaamaan niitä mitenkään. Jos tulkittavissa jotenkin
törkeäksi huolimattomuudeksi, niin tämä jos mikään törkeää huolimattomuutta on.
1.3.4
LLP 6 ja 7, sekä lukuisat oravan pesät ja monet
muut kolopuut jätettiin tarkoituksella kartoittamatta hakkuiden ohjeistuksessa
sekä maastokäynnillä.
1.3.5
LLP 8 jätettiin avohakkuiden eristämäksi
(kulkuyhteydet tuhottiin tai lähes tuhottiin joka suuntaan). Mm ohjeistuksien,
lain sanan ja KHO-päätösten vastaisesti
1.4 Oravan
pesät (risupesät, joita liito-orava käyttää ja tarvitsee lisääntymis- ja
levähdyspaikkoinaan) tuhottiin tietoisesti
1.4.1
Risupesiä ei ohjeistettu ottamaan huomioon
mitenkään
1.4.2
Risupesiä ei kartoitettu, saati rajattu,
maastossa mitenkään. Tapion neuvontamateriaalikin opastaa jättämään kaikki
risupesäpuut pystyyn kaikissa hakkuutavoissa.
1.4.3
Tiedostettua, ja ELYssä käsitellystikin, että
jokainen vanha kuusisekametsä on täynnä oravan risupesiä, sekä kolopuita. Tiedossa
oli myös tutkijoilta tilaamani raportti oravan risupesien suuresta tärkeydestä
liito-oravalle (jonka myötä hovioikeus totesi Kuusan metsän hakkuiden ohjauksen
laittomaksi), mutta siitäkään ei välitetty mitään.
1.5 Ruokailualueita
liito-oravalle ei ohjeistettu säästämään riittävästi alkuunkaan.
1.5.1
Metsän haavikkoiset alueet annettiin hakattavan.
1.5.2
Metsän koivikot, valtaosa haavoista, raidat ja
lepätkin annettiin hakata ELYn luvalla, ohjeistuksien vastaisesti, ja näin
tehtiin.
1.5.3
Suojuspuita ei ohjeistettu säästämään mitenkään LLP
1 läheisille haavoille, mikä sekin on ministeriöiden ohjeistuksien vastaista
1.6 Kulkuyhteydet
ohjeistettiin täysin riittämättöminä
1.6.1
Kulkuyhteyden ohjeistus oli rajusti KHO-päätösten
ja liito-orava-ohjeistuksien vastainen kaikkien LLP-rajausten välillä, sekä etelään
koilliseen ja länteen.
ELY ei ilmoittanut havaitsemiaan luonnonsuojelulain rikkomuksia
1.
Hakkuiden laillisuuden tarkastuksella ELY:n
tekemistä rikoksista.
ELYn tulisi luonnonsuojelulain määräämänä ilmoittaa poliisin
esitutkintaan tiedot havaitsemistaan luonnonsuojelulain rikkomuksista. kuitenkin
ilmoittamatta jätettiin mm.:
2.1 LLP
1 rajauksen riittämättömyys, johon ELY:n päällikön olisi pitänyt puuttua jo
asian hänen tietoonsa päätyessä ennen hakkuita. Viimeistään hakkuiden
tarkastuksen myötä Päällikön olisi pitänyt tuoda esiin poliisin esitutkintaan
alaisensa tekemät laittomuudet.
2.2 LLP
2 jättäminen avohakkuun laitimmaiseksi puuksi. Papanat silmiinpistävän helposti
erotettavissa. Toin asian esiin päällikölle hakkuiden jälkeen. Asian toteamattomuus
poliisille.
2.3 LLP
3, 4 ja 5. Päällikön olisi tullut ilmoittaa alaisensa toimesta näiden
pesäpaikkojen avohakkuuseen jättämisestä poliisille, mutta ei mitä ilmeisemmin
ole ilmoittanut.
2.4 LLP
6 ja 7. Hakkuiden tarkastuksella näiden pesäpaikkojen suhteen jouduttiin jo
melkoiseen mustan valkoiseksi kääntämisjumppaan, johon mitä ilmeisemmin
osallistui aktiivisesti myös ELYn päällikkö. ELY nimittäin onnistui väittämään
poliisille itse säästettäväksi ohjeistamansa liito-oravan pesäpaikkojen liito-oravan
kannalta avohakkuut laillisesti tehdyksi. Temppu onnistui siten, että ensin yksinkertaisesti
unohdetaan, täysin ELYn aikaisempaan käytäntöön poikkeavalla tavalla, että a) virkamies
-minä- olin ne pesäpaikoiksi todennut, ja b) että hakkuista vastannut virkamies
oli niitä myös sellaisena pitänyt ja ohjeistanut säästämään ne hakkuilta 0,3 ha
LLP-rajauksiksi. Normaalisti virkamiesten havainnot riittävät täysin toteamaan
pesäpaikan olleen pesäpaikka, ja avohakkuun sen tuhonneen laittomasti. Hakkuiden
tarkastuksella keksittiin kuitenkin, että c) hakatuilla pesäpaikoilla ei ole
koloja, joten niitä ei voi lisääntymispaikoiksi enää jälkeenpäin uudelleen todeta
(avohakkuulta toki on vaikea todeta hakatun metsän kolopuita…). Tämä onnistui,
kun d) laitettiin silmät kiinni säästöpuuryhmiin yhä jääneistä kuudesta kolosta
ja väitettiin ettei niitä ole olemassa, vaikka ne ovat hyvin näkösällä (kuvat
lausunnossa). Lisäksi unohdetaan miettiä tippaakaan sitä, että e) olisiko aikaisemmin
nähtyjä koloja voinut olla säästöpuuryhmien vieressä olleissa haavoissa, joiden
hakkuutähteet töröttivät jo säästettäväksi ohjatuilla mutta nyt ohjeistuksen
vastaisesti avohakatuilla LLP-rajauksilla, tai f) olisiko paikalla voinut olla
oravan risupesiä, jotka olisivat osoittaneet LLP:n ELYn määritelmän mukaisesti (risupesiä
on noin 15 metrin välein jokaisessa vastaavassa metsässä, ja säästöpuuryhmässä
oli yhä tuoreita oravan syönnöksiä). En tiedä, miten tämä ELYn
luonnonsuojelulain vahtiminen, tai siis luonnonsuojelurikoksen villaisella
pyyhkimen, enemmän kummelisketsiksi voisi muotoutua. Noh, siten, että poliisi tai
syyttäjä vielä keksisi miten asiaan ei pystyisi puuttumaan.
2.5 Kulkuyhteyksien
osalta jouduttiin samankaltaiseen kiipeliin luonnonsuojelurikoksen
toteamattomuudessa kuin pesäpaikkojen (LLP) 6 ja 7 kanssa, koska kulkuyhteyden laiton
hävittäminen oli yhtä päivän selvä asia. Siitä kuitenkin tyydyttiin virtuoosimaisen
selittelyn sijaan vain suoraan valehteluun. 70 metrin liitoa ylämäkeen vaativa kulkuyhteys
todettaisiin kaikkialla muualla laittomaksi myös itsensä ELYn toimesta, mutta
nyt sitä väitettiin poliisille laillisesti tehdyksi ilman perusteluja. Nythän
tilanne on niin, että tuo 70 metrin liitoa vaatinut puu on kaatunut. Samoin on
käynyt myös toisessa kohtaa, jossa viiden kulkuyhteyspuun kaatumisen myötä
liito-oravan kulkeminen edellyttää noin 100 metrin liitämistä. Tämä on käynyt,
kun vanha virkamiehen tietämä ja avohakkuuseen jättämä pesäpuu, LLP 3, on
kaatunut myrskyssä (kuva 1). Ohjeistuksien mukaan kulkuyhteyksissä tulee ottaa
myrskynkestävyys huomioon. Myös KHO-päätös on linjannut vastaavanlaisessa
tapauksessa, ettei edes 10 metriä leveä metsäkäytävä ollut riittävä, mutta ELYn
hakkuiden ohjaukseen ja laittomuuden ilmoittamiseen sekään ei vaikuttanut mitenkään.
Kuva 1. Virkamiehen tiedostama avohakkuuseen yksinään pystyyn jäänyt
liito-oravan pesäpuu (LLP 4) on kaatunut. Samalla kulkuyhteydeksi on jäänyt 100
metrin liitoa vaativa aukko. Taustalla näkyy LLP 6, joka on ELYn väittämänä
laillisesti tehty, koska hakkuiden jälkeen sitä ei voi enää uudelleen todeta
LLP:ksi.
2.6 LLP
10 taas väitettiin olevan laillisesti huomioitu, jättäen se käytännössä
avohakkuun reunapuuksi. Tämäkin on kaikkien ohjeistuksien ja mm. KHO-päätöksen
vastainen, mutta poliisille tätäkin väitettiin lailliseksi.
2.7 LLP
8 taas unohdettiin raporteista kokonaan. Tuo löytämäni liito-oravan LLP
jätettiin eristyksiin 1 ha metsään, sekin todetusti mm KHO-päätösten
vastaisesti. Totaalisen heikentyneiden kulkuyhteyksien nyt käytännössä
katkettua, LLP 8 on täysin elinkelvoton.
2.8 Listan
loput kohdat löytyvät lausunnostani perusteluineen. Selväksi lienee jo käynyt,
että mitä tahansa asian laitaa tarkastellen, hakkuut tuhosivat liito-oravan
totaalisesti.
Tuomitsematta jättämisestä haittaa luonnon ja oikeusvaltion lisäksi myös
maanomistajille
Jos tästä ei tule seuraamuksia ELY:lle, asettuu myös poliisi
ja syyttäjä vastaan mm. viranomaisten ohjeistuksia, lain selviä sanoja,
KHO-tapauksia ja uunituoretta hallinto-oikeuspäätöstä Kuusan metsästä.
Vallankin kun otetaan huomioon, että poliisilla on käytettävissään materiaaleja
ELYn sisältä hakkuita edeltävältä ja hakkuiden jälkeiseltä ajalta. Jos seuraamuksia
ei koidu, haluan tietää millä perusteilla. Itse en sellaisia pysty keksimään.
Jos tästä ei koidu seuraamuksia, niin käytännössä poliisi ja
syyttäjä mahdollistavat liito-oravan pesäpaikkojen tuhoamisen
viranomaisohjauksella, ja koko luonnonsuojelulaista ja KHO-päätöksistä tulee pelkkää
sanahelinää. Siinä tapauksessa luonnon ja oikeusvaltion toimivuuden lisäksi tässä
häviää myös ne lukuisat maanomistajat, jotka mieluummin metsänkäyttönsä
yhteydessä suojelisivat liito-oravan, saaden siitä samalla lain heille varaaman
täyden korvauksen. KESELYn toimintatavan myötä, heidän on nyt rahallisesti
metsistään hyötyäkseen avohakattava metsänsä liito-oravan pesäpaikkoineen
kaikkineen.
Kommentit
Lähetä kommentti